Dzień Damy i Dżentelmena

Kolaż zdjęć z dnia damy i dżentelmena, dzieci odświętnie ubrane w bibliotece szkolnej

15 stycznia 2024 roku w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Damy i Dżentelmena. Z tej okazji zamieniliśmy bluzy i jeansy na bardziej wyrafinowaną garderobę. Królowały sukienki dam i kołnierzyki dżentelmenów. Dla każdego kto zdecydowałam się uczestniczyć w zabawie w bibliotece szkolnej czekała niespodzianka w postaci poczęstunku: ciasta i herbatki przy dźwiękach muzyki klasycznej przygotowanych i serwowanych przez członków Samorządu Szkolnego.

Na korytarzu szkolnym przygotowano gazetki tematyczne, z których można było się dowiedzieć o zasadach savoi-vivru w różnych miejscach.  Celem tych działań było zapoznanie uczniów z zasadami dobrego wychowania i utrwalenie ich stosowania na co dzień, zarówno w szkole, jak i poza nią.

Na 15 stycznia tego roku przypadał także Blue Monday. To określenie najbardziej depresyjnego dnia w roku. Ten pseudonaukowy termin wprowadził w 2004 roku brytyjski psycholog, Cliff Arnall. Datę najgorszego dnia w roku wytypował za pomocą wzoru matematycznego. Uwzględnia on m.in. czynniki meteorologiczne- krótki dzień oraz niskie nasłonecznienie, ekonomiczne i psychologiczne. Na te ostatnie wpływać ma głównie świadomość niedotrzymania postanowień noworocznych. Czy rzeczywiście jest tak, że już w dwa tygodnie po zmianie cyfry w kalendarzu opadamy z zapału? A może właśnie teraz na przekór wątpliwym teoriom Arnalla warto dopiero podjąć się wyzwań?

Biorąc powyższe pod uwagę dzisiejszy dzień tematyczny miał także na celu wsparcie naszych kolegów, koleżanek, nauczycieli dobrym słowem i życzliwością. Pamiętajmy, że dbanie o dobre relacje ma duży wpływa na nasze samopoczucie.

Poniżej zamieszczamy kilka zasad savoir-vivru, o których należy pamiętać w szkole:

1. POWITANIE

Ukłon jest przejawem naszej uprzejmości, a przy odpowiednim wyrazie twarzy także życzliwości okazywanej spotkanej osobie. Nie ma  na świecie takiej osoby, której – jeżeli ją znamy –  nie należałby się z naszej strony ten dowód zauważenia jej.

Pierwsza kłania się osoba młodsza starszej, mężczyzna – kobiecie, podwładny – przełożonemu. W sytuacji, gdy trudno ustalić np. wiek (nie zapytamy przecież: przepraszam, ile ma Pan lat, bo nie wiem, kto się ma pierwszy ukłonić?), savoir- vivre podpowiada jednoznacznie: grzeczniejszy, lepiej wychowany kłania się pierwszy.

Nigdy nie popełni błędu ktoś, kto ukłoni się pierwszy.  To naprawdę niewiele, a robi dobre wrażenie…

Starajmy się wypowiadać słowa pozdrowienia wyraźnie, raczej na stojąco, zadbajmy o to, aby w tym momencie nie trzymać rąk w kieszeniach.

W szkole na każdej przerwie spotykamy nauczycieli, zdarza się, że tych samych w tym samym miejscu – np. na dyżurze. Przy pierwszym spotkaniu pozdrawiamy spotkaną osobę, potem – wystarczy uśmiech lub skinienie głowy. Zawsze jednak zaczynamy od pozdrowienia, kiedy wchodzimy do jakiegoś pomieszczenia: szatni, sekretariatu, innej klasy.

 2. LEKCJA

Nauczyciel otwiera drzwi klasy, pierwsze wchodzą dziewczyny, potem chłopcy, od momentu wejścia do klasy staramy się zachowywać ciszę i zajmujemy swoje miejsca w ławkach.

Lekcję rozpoczynamy od powstania i powitania. Wstawanie na początku lekcji nie jest częścią musztry, lecz wynika z norm przyjętych w naszej kulturze jako reguły dobrego wychowania. Podniesienie się z krzesła jest formą powitania: młodsi wstają, gdy wchodzi osoba starsza, mężczyźni – gdy kobieta, podwładni – gdy odwiedza ich przełożony. Oczywiście, jeśli przełożonym jest dobrze wychowany mężczyzna, podnosi się z miejsca, gdy do pokoju wchodzi kobieta, nawet gdy jest to jego podwładna.

Gdy więc podczas lekcji  wchodzi do klasy osoba dorosła, uczniowie powinni wstać i powiedzieć: „Dzień dobry”.

Dyżurni kontrolują stan tablicy i gąbki.

Podczas lekcji skupiamy się na aktywnym uczestniczeniu w zajęciach, unikamy wszystkiego, co mogłoby rozpraszać uwagę uczniów czy nauczyciela.

Staramy się nie wychodzić podczas lekcji do toalety ani do szafki po przybory czy podręczniki.

Uczeń chcący coś zgłosić nauczycielowi przed lekcją, powinien podejść do jego biurka, a po załatwieniu sprawy i za pozwoleniem nauczyciela, usiąść na swoim miejscu.

Uczeń, który spóźnił się na lekcję, wita się, przeprasza  i podaje powód spóźnienia.

Po zakończeniu lekcji pakujemy swoje rzeczy i kulturalnie wychodzimy z klasy. Dyżurni pamiętają o pozostawieniu czystej tablicy oraz otwarciu okna i przewietrzeniu klasy.

3. PRZERWA

Po czterdziestu pięciu minutach spędzonych bez ruchu uczeń ma prawo do wypoczynku w dowolnej pozycji, także siedzącej. Nie oczekujemy, że będziecie się dźwigać z wygodnej pozycji na widok każdego przechodzącego podczas przerwy nauczyciela, ale jeśli nauczyciel zwróci się do Ciebie z pytaniem czy prośbą, wypada, a nawet trzeba wstać.

Podobnie jest poza szkołą. Siedzicie na ławce, przechodzi ktoś znajomy, wystarczy, że do „Dzień dobry” dodasz lekkie uniesienie się z ławki. Jeśli jednak po powitaniu nawiąże się rozmowa, koniecznie wstajemy.

Aby uniknąć tłoku, starajmy się poruszać zawsze prawą stroną korytarza czy klatki schodowej.

Zawsze starajmy się zachowywać wokół siebie porządek, wyrzucajmy do kosza śmieci, także te, których sami nie „wyprodukowaliśmy”.

Zadbajmy o wypoczynek podczas przerwy: zachowujmy się możliwie cicho, spacerujmy, odpoczywajmy na przeznaczonych do tego ławkach, unikajmy przesiadywania na podłodze, na klatce schodowej czy w toaletach.

4. WYGLĄD

Odpowiedni ubiór jest częścią dobrego wychowania.  Strój zawsze powinien być dopasowany do sylwetki osoby, która go nosi, jej walorów zewnętrznych, wieku i okoliczności. Inaczej bowiem będziemy ubrani w czasie weekendu, na wycieczce, a inaczej w biurze, na spotkaniu towarzyskim czy oficjalnym przyjęciu. Także pora dnia i roku decyduje o naszym wyglądzie.

Zasady dotyczące stroju szkolnego określa nie tylko savoir-vivre, lecz także statut szkolny.

W ramach określonych statutem jest dużo miejsca na Waszą oryginalność, pamiętajmy jednak zawsze o tym, że elegancja w stroju to przede wszystkim dobry smak, wygoda, indywidualizm a nade wszystko dopasowanie do wieku i okoliczności.

5. JĘZYK

Mój język świadczy o mnie.

Polszczyzna jest bogata – wszystkie stany emocjonalne od złości po zachwyt można wyrazić bez użycia wulgaryzmów, które świadczą jedynie o ubóstwie językowym osoby, która ich używa.

Jak najczęściej używajmy słów: proszę, dziękuję, przepraszam. Magia tych trzech prostych słów potrafi zdziałać cuda!

Profesor Zenon Klemensiewicz, wybitny polski językoznawca, uważał cel kształcenia sprawności mowy za najważniejszy: „Sprawność mówienia oddaje nieocenione usługi w nabywaniu nowej wiedzy, w określaniu własnego stanowiska, w dyskusji i polemice, w najrozmaitszych sytuacjach życia prywatnego i publicznego: w działalności politycznej i społecznej, w kręgu zawodowym i towarzyskim, przy nauce i zabawie. Praca nad kształceniem języka, którym posługujemy się na co dzień, jest problemem ważnym, bo język świadczy o naszym poziomie intelektualnym, o naszej kulturze. Wszyscy uczący, wszyscy na terenie szkoły, wreszcie wszyscy uczniowie muszą sobie zdawać sprawę z tego, że język wymaga troski i umiłowania, bo jest on świadectwem nas samych i całego naszego narodu”.

7. PODCZAS SZKOLNYCH UROCZYSTOŚCI

Ubierajmy się zawsze stosownie do okoliczności, podczas oficjalnych uroczystości szkolnych zadbajmy o to, by wystąpić w stroju galowym.

Traktujmy z szacunkiem symbole narodowe i pamiętajmy, że w ten sposób okazujemy również szacunek dla samych siebie.

Nie pozwólmy, aby zaproszeni goście czuli się zignorowani: zadbajmy o odpowiednie miejsce dla nich, witajmy brawami, zachowujmy ciszę podczas wystąpień na scenie.

8. W STOŁÓWCE

Miejsce przy stole staramy się zostawiać w takim stanie, w jakim chcielibyśmy je zastać.

Brudne naczynia odnosimy na wyznaczone miejsce.

9. W POKOJU NAUCZYCIELSKIM , W SEKRETARIACIE

Jeśli wchodzimy do pokoju nauczycielskiego, najpierw pukamy, witamy się, podchodzimy do najbliższego nauczyciela i wyjaśniamy powód wizyty.

Jeśli wchodzimy do sekretariatu, witamy się, i wyjaśniamy pani sekretarce powód wizyty.

10. NA WYCIECZCE

Na wycieczce w jeszcze większym stopniu niż w szkole pamiętamy o tym, że jesteśmy zespołem. Spróbujmy nieco ukrócić swój indywidualizm i dostosować się do ogółu. Bardzo w tym pomaga poczucie humoru i umiejętność spojrzenia  z dystansem zarówno na innych, jak i na siebie.

Bądźmy punktualni i zdyscyplinowani. Zapewni to sprawną realizację programu wycieczki, a organizatorom zaoszczędzi stresu.

11. W MUZEUM

Gdy wchodzimy do muzeum, postępujemy zgodnie z instrukcjami nauczycieli i osób pracujących w muzeum.

Zachowujemy się cicho.

Nie dotykamy eksponatów.

12. W TEATRZE

Wyjście do teatru dawniej traktowano jako ważne wydarzenie towarzyskie, a przy tym niemal obowiązek dobrze wychowanego człowieka. Wypadało bywać na premierach, spektakle i gra aktorów stawały się tematem rozmów, a spotkani znajomi, ich wygląd i towarzystwo – przedmiotem plotek. Dlatego też do teatru ubierano się szczególnie starannie, obowiązywał strój wizytowy, a na premierach – wieczorowy. Dziś ubieramy się do teatru może nie wieczorowo, ale wizytowo. Panów obowiązuje garnitur albo ciemne spodnie i marynarka (nie wypłowiałe blue dżinsy), panie – stonowane, raczej ciemne kolory.

Nigdy nie spóźniamy się z wejściem na widownię. Po antrakcie udajemy się na swoje miejsce już po pierwszym dzwonku. Ostatni,  trzeci dzwonek powinien nas zastać już na naszym miejscu.

Wchodząc do ławek, odwracamy się tyłem do sceny, przodem do siedzących w naszym rzędzie widzów. Jeśli już siedzimy, a ktoś inny wchodzi na swoje miejsce, ułatwiamy mu to podnosząc się z fotela.

Wyłączamy komórki, a w czasie przedstawienia zachowujemy ciszę – na nasze wrażenia, uwagi i komentarze będzie czas po spektaklu.

W teatrze nie ma miejsca na żucie gumy, przekąszanie, podjadanie, zagryzanie i inną konsumpcję.

Z oklaskami poczekajmy do końca aktu lub przedstawienia, nie wyrywajmy się z brawami, nawet jeśli monolog wygłosił nasz ulubiony serialowy aktor. Za to po zakończeniu sztuki poświęćmy chwilę na podziękowanie aktorom oklaskami, nie pędźmy do szatni natychmiast po zapadnięciu kurtyny.

 14. W ŚWIĄTYNI

Kościół,  w którym wierni zbierają się na modlitwę do Boga, jest miejscem szczególnym. Jeśli znajdujesz się w świątyni – uszanuj wiarę innych. To kwestia osobistej kultury.

Do kościoła wchodź ubrany godnie. Zbyt wyeksponowana golizna, niechlujny wygląd świadczą o braku szacunku dla siebie, Boga i innych ludzi.

Wyłącz komórkę.

Nie rozmawiaj, uszanuj ciszę tego miejsca i modlących się ludzi.

15. KOMUNIKACJA TELEFONICZNA I INTERNETOWA

Na trenie szkoły nie używamy telefonów komórkowych. Lepiej, żeby uczeń na przerwach zajmował się rozmową i kontaktem z innymi kolegami czy nauczycielami, niż był zaabsorbowany np. pisaniem sms-ów lub grami, które są w komórce. Jeśli rodzice chcą się skontaktować z dzieckiem, mogą w każdej chwili zadzwonić do sekretariatu i zostawić wiadomość lub poprosić dziecko do telefonu. Tak naprawdę komórka w szkole rzadko służy dziecku do kontaktu z rodzicami, częściej staje się przenośną konsolą gier, odtwarzaczem muzyki, aparatem fotograficznym.

Komunikując się przez telefon czy Internet, pamiętamy o zachowaniu zasad bezpieczeństwa i kultury.

16. RELACJE INTERPERSONALNE

Jeśli znajdujemy się w grupie, mówimy do wszystkich, a nie tylko do jednej, wybranej osoby.

Podczas rozmowy słuchamy, nie odwracamy się plecami do rozmówców.

Traktujemy wszystkich jednakowo, bez względu na ubiór, klasę społeczną, wiarę.

Postępujemy uczciwie, kłamstwo upokarza i powoduje, że i tracimy zaufanie ludzi.

Wymagamy od innych tego, czego sami przestrzegamy.

W stosunku do innych staramy się zachowywać tak, jak chcielibyśmy, aby zachowywano się w stosunku do nas.

Traktujemy się nawzajem uprzejmie i życzliwie.

W miarę możliwości pomagamy sobie wzajemnie.